Medicinering…

Nu har jag gått igenom en svår och jobbig period. Jag har en depression sen några år tillbaka och har provat några olika mediciner men inget har hjälpt fullt ut förutom i korta perioder och alltid första tiden med en ny medicin. Sen har det känts lika tungt igen. Föreställ er att ni ska bestiga Mount Everest varje gång ni ska kliva upp ur sängen, klä på er, borsta tänderna, städa, laga mat etc. Det är en viljornas kamp varje dag, att få något gjort. Tack vare den underbara hobbyn scrapbooking så har jag lyckats behålla näsan ovan vattenytan, även tack vare min andra hobby som är korsstygnsbroderi, fast numer blir det mest scrappingen, man har alltid nåt projekt på gång. Även familjen hjälper mig mycket att hålla modet uppe, utan dem vet jag inte vad jag skulle göra. 🙂

Men nu, åter till min hemska vecka. De mediciner jag provat har varit Seroxat, Cipramil, Efexor, och nu sist en billigare variant av Zoloft; Sertralin. Ingen av dom medicinerna har hjälpt speciellt mycket, endast i början av behandlingen. Men nu det sista, jag ska prova en medicin som heter Cymbalta och det är ett kombinationspreparat som är både serotonin och noradrenalinhöjande. Noradrenalinet behövs för att man ska bli mer företagsam och det är just det som varit mitt största problem, att hitta motivation till att göra saker. Så förra veckan trappade jag ner på Sertralinet med en halv tablett i 3 dagar och sen var jag utan i 4 dagar, allt för att minska utsättningsssymptom, men det fick jag ändå i form av illamående, magont, huvudvärk och en ENORM trötthet som ej går att beskriva i ord. På lördagen började jag med den nya medicinen men den dagen blev kulmen på min ”avgiftning” med Sertralinet. Jag vaknade på morgonen och hade hemskt ont i magen och huvudvärk, men jag fick iallafall i mig frukost men den kom upp igen inom en halvtimme och sen var den dagen helt förstörd. Trodde först att det kunde bero på den nya medicinen då det var första dan med den och  att jag kanske inte tålde den. Men jag tog den på söndagen och idag och jag har inte känt av nåt obehag än, så det var nog kulmen av utsättninggssymptomen av Sertralinet. Har ännu inte känt nån effekt av Cymbalta men jag vet att det tar några veckor innan man har full effekt av den, så lämpligt till jul ska den nog fungera, jag får stå ut tills dess. Har börjat på lägsta dosen som är 60 mg dagligen och den kan dubblas om man behöver det. Så vi får se om den lägre dosen räcker för mig.

Jag kommer att skriva här lite då och då för att berätta hur det går med den nya medicinen. Den andra effekten av Cymbalta är att den också hjälper mot muskelvärk, så kanske den hjälper mot min fibromyalgi också så jag inte behöver ta lika mycket värktabletter, håll tummarna för mig att den här medicinen är den rätta för mig! 🙂

Ha en bra dag allihopa där ute i bloggvärlden!!

Kram Susanne

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Anna
    Dec 07, 2008 @ 10:12:07

    Usch så jobbigt att du ännu inte funnit en medicin som fungerar för dig… 😦 Jag har inte erfarenhet av alla de du tagit; utan bara av Cipramil och Efexor. Både var bra för mig. Först Cipramil 2005-2007 och sen dess Efexor. Cipramil funkade dock bäst första månaderna, sen hölls jag på en allmänt lite halvkass nivå. Men jag var glad att iaf komma från dödslängtan till ‘nja, okej jag lever vidare då’. Med Efexor fick jag lust på livet igen.
    Vad hade du för doser på cipramil och efexor? Jag hade 60 mg sipramil och nu då istället 150 mg efexor.

    Jag hoppas innerligt att cymbalta hjälper dig! Skulle den även hjälpa mot fibromyalgi så fore det ju fantastiskt!

    Många kramar från Anna

  2. Marit
    Dec 08, 2008 @ 16:17:18

    Hej,

    usch, det låter inget vidare.

    Jag äter Citalopram sedan 4 år, men jag vet inte just om jag tycker att den har så stor effekt längre.

    Jag har också fullt utbredd fibro, så jag blev jätteintresserad nu av din nya medicin.
    För det äter jag mest Dexofen i kombination med Paraflex och alvedon eller Ibumetin.

    Förut åt jag Paraflex Comp, men den finns ju inte längre.

    Ska följa bloggen så du får jättegärna kommentera effekten om och när du orkar.

    Har en jättebra läkare som förstår vidden av tips oss sjuke emellan så jag kanske ska be om din medicin om du får effekt av den!

    Massor med peppkramar. Hoppas det ger sig för dig nu.

Kommentera

