Muskelkramp!!!

Idag har det inte alls varit nån bra dag för mig. Började sent igårkväll med kramp i ryggen och magvärk, gick och la mig med varm vetekudde på soffan, värktabletter och muskelavslappnande. Det här är andra gången på 3 veckor som jag får så här. Första gången var natten till dan innan julafton och då gick det över på 8-9 timmar, men den här gången blev det sju resor värre. Har snart suttit i ett helt dygn! 😦  Sov inte en blund på hela natten, vankade mellan soffan och sängen, det enda som lindrade något var att hänga dubbelvikt över fåtöljens ryggstöd. Inte ens min mysiga varma vetekudde har hjälpt den här gången. Somnade till slut ett par timmar vid 8-tiden imorse och vaknade sen med lite mindre kramp, men det varade inte så länge, redan efter en kvart så var alltihop tillbaka igen med full styrka.

Nu kände jag att nu får det vara nog, ringde sjukvårdsupplysningen och fick en tid på jourcentralen kl. 14.00. Hade då lyckats sova en timme till innan min man körde mig dit. Läkaren var hur underbar som helst, lyssnade, ställde frågor och undersökte mig riktigt ordentligt och jag kände mig bra omhändertagen. Han trodde först att det kunde min buktande disk som jag har i ländryggen sen över 20 år tillbaka men undersökningen visade att det inte var så. Så han konstaterade att det troligtvis var en muskelinflammation på gång och skrev ut muskelavslappnande tabletter och en antiinflammatorisk salva att massera in flera gånger dagligen.

Om jag ska försöka beskriva smärtan så kan jag säga att jag hellre går igenom en förlossning än detta, så ont gör det!!! Den här smärtan får man ju ingenting för som man får när man föder barn. Känns som om nån har stuckit in 1000 knivar i ryggen och vrider om och man blir ”illamående” i muskeln. Smärtan är konstant hela tiden. Först trodde jag själv att jag fått njursten men då ska smärtan komma i intervaller istället. Tur att det inte var det iallafall! Sen fortsätter värken fram mot magen med kramp där också, precis som kraftiga värkar, jag blir illamående och kan varken äta eller dricka något. Det enda jag fått i mig idag är vatten och en banan.

Hoppas det känns bättre imorrn när jag ska iväg och köra barnen till sina bussar imorgonbitti och sen iväg till frissan vid 10, och det vill jag verkligen göra då jag har väntat länge på den här tiden. Det kan låta konstigt kanske, men jag ser inte fram emot att duscha och tvätta håret innan, begriper inte hur jag ska orka stå den tiden det tar!

Jag har fått sova ett par timmar till  ikväll iallafall och då kändes det bättre ett tag men det kommer smygande tillbaka nu, men jag hoppas att jag ändå kan sova den här natten utan mitt vankande fram och tillbaka. Jag har också tur som har en jättegullig man och underbara barn som hjälpt mig att massera in salvan idag! Omöjligt att göra det själv!

Jaja, nu har jag gnällt av mig lite om hur min dag har varit, eller rättare sagt det senaste dygnet. Hoppas att ni orkade läsa alltihop och inte tröttnade halvvägs. 😉

Ta hand om er allihop och jag hoppas att ni haft en bättre dag än vad jag haft!

Får hoppas att mitt nästa inlägg blir mer positivt att läsa! 🙂

TACK för att ni ”lyssnat” på min berättelse!

Stor KRAM till er allihopa!!!

Susanne

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annica H
    Jan 11, 2009 @ 23:40:52

    Usch och fy vilken natt/dag!!! Hoppas att du snart blir bättre!
    Kram Annica

  2. Lilla pyssel Inger
    Jan 12, 2009 @ 08:49:54

    Å NEJ vad tokigt gumman och vad ledsen jag blir för din skuld. Det är självklart att du du får gnälla och tala om hur det är, livet består tyvärr inte bara av solsken och glada skratt ! Jag kan inte säga att jag vet hur du känner dig för det gör jag inte men jag forstår värt du kommer i från för jag har muskelskader och värk 24 timmer i dygnet så jag kan tänka mig hur det är. Man har dåliga dagar och dåliga timmar sen har man bra dagar och bra timmar å det är dom man lever på!!!
    Jag hoppas verkligen att dina mediciner hjälper och att du får må mycket bättre i dag så att du klarar av det du känner att du vill klara av å måste. TÄNKER PÅ DIG OCH SKICKAR MASSOR MED KRYA PÅ DIG KRAMAR:)
    Jag har något att hämta hos mig på min blogg när du känner att du har ork, lust och kan kanske kan göra dig lite glad:)
    Ha det nu så bra du bara kan ha det och sköt om dig min vän, massor massor med hälsningar och kramisar från din lilla vän Inger

  3. Lena B E
    Jan 12, 2009 @ 14:39:44

    Fy sjutton hur du har/har haft det!! Lider med dig!! Hoppas du blir bättre snart & att pillrena hjälper!! Tyvärr är ju inte livet en dans på rosor för oss med fibro…! Välkommen in i min blogg då du kryat på dig och orkar sitta vid datorn igen! Det är så roligt att ha fått en ny vän i dig, du anar inte vad det glädjer mig!! Ha det nu så bra du bara kan… och KOM IHÅG; Ta det lungt när du blir bättre så det inte kommer tillbaka på en gång!! Massor med kramar från mej

  4. Lena B E
    Jan 13, 2009 @ 00:54:25

    Åh vad skönt att du är lite bättre iaf. förutom nacken då förstås! Jag förstår att det var jättejobbigt hos frissan!! det brukar det ju vara även när man inte har den värsta sortens värk. Tyvärr är jag ännu sämre ikväll, fy fasen! Du har helt rätt, jag är otroligt seg på förmiddagarna… men idag var det mycket värre än vanligt! Jag har knaprat piller då och då under dagens lopp, men dom hjälper inte mycket bara dövar den värsta värken. Nu är det snart dags att natta så jag säger God natt & sov så gott. Många kramar från mej

Kommentera

