Midsommarmat

Hej alla vänner!

Hos oss här i Norrland blev midsommarvädret rätt hyfsat med växlande mellan sol och mulet, nästan vindstilla men dock relativt kyligt. Men bara man klädde sig så var det rätt okej ändå. Midsommarafton firades hemma i lugn och ro här hos oss och maken arbetade kväll/nattskift så det blev jag och våra två barn som firade midsommar med vin (endast för min del dock), god mat och mys vid tv:n och surr med två tonårsbarn som var ovanligt uppsluppna och roliga att umgås med. :-)♥♥

Tänkte jag skulle visa vad vi hade till middag på midsommarafton. Det blev en enkel men mycket god middag som maken dock fick avnjuta till lunch dagen efter då han arbetade. Jag gjorde fläskfilé med svamp och vitvinssås med ugnsbakad potatis och en grönsallad med citrondressing till. Såsen gjorde jag på improvisation och den blev väldigt lyckad och mycket god och mustig. Dock så tog den ugnsbakade potatisen lite väl lång tid på sig innan den blev färdig, 1 timme och 45 minuter på 225 graders värme. Har någon nåt tips på hur man kan tillaga den på lite kortare tid så tar jag tacksamt emot  tipsen. 🙂

Midsommaraftons middag med vin o fläskfilé med grönsallad o bakad potatis-09

Ber dock om ursäkt för det smutsiga utebordet! Då vi avnjöt middagen inomhus så hade jag ingen tanke alls på att torka av allt pollen från bordet innan jag fotade. Hoppas att det inte gör något då det är meningen att det är maten som ska visas, hehe!

Hoppas att ni alla fick en trevlig och glad midsommar med fint väder, god mat och glatt sällskap! 🙂

Kram Susanne

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. TesaB
    Jun 22, 2009 @ 20:57:42

    Vad fint att ni fick en trevlig midsommar (trots att maken jobbade). Maten serjättegod ut (för att inte snacka om vinet! hehe). Ha en bra måndagkväll!

  2. Karina
    Jun 25, 2009 @ 20:34:07

    Hej min vän. Detta såg riktigt smaskens ut måste jag säga. Hoppas att du har det bra. Här är allt bra nu efter en period av smärtor. Ja du vet hur det är ibland.
    Nu måste jag återgå till mina swapkort. Jag blir aldrig färdig med dom annars.
    Jag har letat efter din mail adress men hittar inte den:) Slarvigt av mig jag vet att jag har haft den.
    Mailar du den så att jag kan ge dig min adress?
    karina.torell@hotmail.com
    Tusen kramar Karina

  3. Lena B E
    Jun 26, 2009 @ 11:31:15

    Hej min kära vän! Jag hoppas verkligen att du hade en härlig dag på stranden igår, med ett dopp i det blå kanske? Eftersom jag inte tål solen så bra, dels för värken och dels för soleksem, så håller jag mej i skuggan och är lika kritvit året runt. 😆 Men det är skönt där med!! 😀 Vi har underbart väder här, äntligen är det sommarvärme!!! Och det hoppas jag att ni har också!? Förskylningen har inte gått över än på mej men den går åt rätt håll nu iaf. tack och lov!! 🙂 Vi hörs min vän. Massor med bautastora kramar från Lena

  4. Ulrica
    Jun 27, 2009 @ 07:50:28

    Hej vännen!
    Ser att du inte har uppdaterat på ett tag, hoppas att allt är bra med dig! Dagen på stranden var underbar men jag fick mitt efter det, på kvällen var jag totalt utslagen & igår blev det en del vila…igåreftermiddag tog jag med mina barn på stan & åt middag, supermysigt! Jag ska erkänna att det var ganska tungt i värmen men det var det värt för det är så sällan vi går på stan & går ut & äter! =)

    Kika in i min blogg så får du se ngt roligt till dig! 😉

    Hoppas du har en skön helg i sommarvärmen!
    Kramar Ulrica

Kommentera

