Julkort & näsfraktur

GOKVÄLL PÅ ER!

Äntligen ett nytt inlägg, har varit lite glest med sånt sista tiden. Saker kommer emellan ibland, såsom sjukdomar, renoveringen av badrummet där vi äntligen kan börja se slutet, frånvaro av pysselinspiration mm. Dessutom så ville jag ha kvar utmaningen så långt upp i bloggen som möjligt tills tävlingen var klar. Men nu är den avklarad och alla vinsterna är skickade och hoppas att vinnarna blev nöjda med sina priser. 🙂 Stort TACK till alla er som ville vara med, det har varit ett stort nöje! 🙂 Kram på er!!!

Det har verkligen gått trögt med julkortstillverkningen i år. Har ännu hälften kvar att göra men det tror jag inte att jag kommer att hinna, tyvärr. Får bli en del vanliga köpta julkort också i år. Började bra med några julkort på stora scrapträffen vi hade här i oktober och trodde att jag skulle hinna göra så många, men pyttsan… så blev det inte alls.

Men häromkvällen blev några iallafall  gjorda och dom tänker jag visa er här.

Det här är ett enkelt julkort med den söta musstämpeln som dottern hjälpt mig att färglägga. Hon tycker det är så roligt så hon får gärna göra det emellanåt. 🙂 Pappret är melissa frances ”Holly”, visst är det fint?!! Stämpeln som ni ser halva av kommer från Prickley Pears och sen har jag stämplat snöflingorna och embossat dem med frost embossingpulver, även lite stickles på bären.

Nästa julkort är också ett enkelt kort, hinner inte göra så avancerade, tyvärr. Här har jag klippt ut de fina granarna ur ett papper från making memories ”Mistletoe”. Har dekorerat kanterna med ”snö” med hjälp av Liquid Appliqué som fick torka över natten och sen värmdes med embossingfönen för riktig puffeffekt. Visst blev det läckert?!! Snön på ”marken” har jag gjort med hjälp av gesso, som jag använde för första gången, jätteroligt att använda så det blir det fler gånger med framöver. 🙂 Gjorde snödrivorna med samma som jag använde till granarna och la dit lite stickles för att få fram lite kylig känsla. Snöflingorna är embossade med frost embossingpulver.

Sist ut för den här gången kommer det här julkortet med den söta tomtestämpeln med julklappssäcken som dottern har färglagt. Visst är han också ganska söt?!! Det ljusa pappret som är stansat med MS stämpel är även här ett av melissa frances underbara julpapper, ”Santa Claus”, älskar dem! Det andra pappret är ett maja design papper som heter ”Morfars gran”, även det är superfint på bägge sidor. Använde även den smarta remsan med text längst ner på pappret som julhälsning. Mycket bra idé så man får ut så mycket som möjligt av pappret. 🙂 Blomman är gjord av fyra lager blommor och ”glittrad” med stickles Burgundy och även några grankvistar fick vara med och ett par halvpärlor.

Till näsproblemet!!! Igår ringde sonens fröken från skolan och meddelade att sonen gjort sig illa på näsan och blödde kraftigt. Det var hans sista lektion så han kunde iallafall ta bussen hem tillsammans med en hög papperssevetter och en kompis som stöd på bussen. Här hemma vankade en nervös mamma fram och tillbaka tills jag fick åka och hämta honom vid sista busshållplatsen.

Det som hände var att en av hans klasskompisar hade släckt ner lampan i omklädningsrummet efter jympalektionen och passade då på att kasta en sån där hård gummiplott som sitter på stolsbenen till skolstolarna, ni kanske minns hur dom såg ut, ganska stora, kompakta och hårda. Naturligtvis skulle den träffa så illa mitt på näsbenet och det började omedelbart blöda och näsan svällde rätt ordentligt och han hade ganska ont. Efter att jag inspekterat skadan så beslutade jag att det nog var bäst med en röntgen då den blivit ordentligt sned och eftersom han hade rejält ont. Sagt och gjort så kom vi till akuten och fick träffa en helt underbar läkare som insåg på en gång att där fanns det en fraktur. Efter röntgen som visade en förskjuten fraktur på 3 mm så drog läkaren frakturen på plats med en rejäl smäll och en upprörd son. Så nu ska han ta det lugnt i fyra veckor och undvika fysisk aktivitet och får således inte delta i jympan. Som tur är så är det snart jullov så han får vila ordentligt, stackars pöjk. Vid 15 års ålder så har han haft två armfrakturer och en näsfraktur, undra vad det blir nästa gång tro? 😉 Killen som skadade honom var hemma från skolan idag, man kan ju undra varför?!! Skam -och ånger kanske?!!

Idag fick jag post från söta Pernilla/Pernol med ett jättefint julkort och ett litet paket, Tack snälla söta Pernilla!!! Fick också ett kuvert med uppstämplade jättefina julmotiv av söta Busan, Tack vännen! Men det visar jag en annan dag.

Hoppas ni alla får må bra och att ni inte stressar alltför mycket inför julen, det blir jul ändå, eller hur?

Kram på er och ta hand om er!

Susanne

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lena J
    Dec 16, 2009 @ 10:47:36

    Hejsan!
    helt underbara julkort du har gjort. Tomtestämpeln är verkligen fin.
    men du, vilken otur pojken har. Aj,aj, vad ont det måste göra. Hoppas han kryar på sig snabbt. Ha en bra vecka. Kram Lena

  2. Lena B E
    Dec 16, 2009 @ 11:00:53

    Tack vännen för ditt samtal igår kväll, jättekul att höra ifrån dig och prata bort en stund!! Det är alltid lika roligt att prata med dig vännen, det vet du va?!! 🙂 Ååååå så underbara kort du gjort!! Älskar kortet med tomten och det söta musparet!! Jag gillar ju både möss och tomtar hi hi… Det med granarna är också jättefint, så läckert det blev med snön av gesso och snön på grenarna blev ju supersnyggt!! Jisses vad snön vräker ner här fortfarande, jag hade hoppats att det skulle lugna ner sig snart, så nått blir gjort iaf. Mår inget bättre idag alls, men å andra sidan så är det inte direkt sämre heller och det är ju bra. Ha det så jättebra min vän och lycka till på röntgen när du nu får komma dit, tror jag glömde säga det igår. Må så bra! Många bauta stora kramar från Lena

  3. Lena B E
    Dec 16, 2009 @ 11:03:16

    Så typiskt mej att glömma att fråga… Hur är det med A idag? Är han blå om nosen nu?
    Kramar igen från mej

  4. TesaB
    Dec 16, 2009 @ 19:58:06

    Stackars pojk, och så himla onödigt. Hoppas det läker bra och fort. JÄTTEFINA kort! Och tack för mitt!!! Och priset! Söte dig!

  5. Pernol
    Dec 17, 2009 @ 03:00:24

    Åååå vilka underbara julkort!!! Jag gillar mössen skarpt! De är ju så gulliga! 🙂

    Stackars din son! Det var ju bra onödigt det som hände. Hoppas den andra pojken har vett att skämmas och att hans ånger är stor.

    Kul att du tyckte om julkortet och paketet som jag skickade till dig! Varsågod vännen! 🙂

    Ha det gott!
    kramelikram Pernilla

  6. Lena B E
    Dec 17, 2009 @ 12:09:48

    Hej vännen! Tack för tipset om vitpepparn, det blev inte bra men mycket bättre, tjoho! Det gick mycket lättare att äta och jag blev tom sugen på mat, det du 😉 inte illa va! 😀
    Tror du jag törs ta 10 korn idag också, eller blir det nåt knas med magen då?
    Kram Lena

  7. Lene Kristensen
    Dec 18, 2009 @ 22:35:57

    hej vännen! Så härliga julkort! Det med tomten är så snyggt, men jag blev förtjust i det med granarna!
    ha en härlig helg min vän!
    kram lene

  8. Radyoloji Teknikerleri Ve Teknisyenleri WebSitesi
    Dec 19, 2009 @ 14:06:00

    Mår inget bättre idag alls, men å andra sidan så är det inte direkt sämre heller och det är ju bra

  9. Erica
    Dec 19, 2009 @ 16:53:59

    Hejsan! Vilken fin blogg du har här och fina alster, här kommer jag titta in igen! Såg inte din kommentar försen nu, tomtestämpeln är från Magnolia, går att köpa lite varstans, den är från 2008.

    Ha det bra!

    Kram, Erica

  10. Petra/peu
    Dec 19, 2009 @ 19:37:29

    Så fina julkort. Gillade speciellt det sista med tomten.
    Men så är det Sussie lilla, har två drängar själv och pojkar råkar ut för än det ena än det andra.
    Tur att det gick som det gick i alla fall och att han inte fick den där grejen i ögat, hemska tanke.
    Ha det gott vännen,
    Kram på dej.
    Petra

Kommentera

