Ask till almanacka

Hejsan!

Som ni sett tidigare så gjorde jag en almanacka för 2009 till mina föräldrar och tanken var då att jag skulle göra en ask till den, men tiden gick och annat kom i vägen. Nu när -09 är slut (med råge, hehe) så fick jag äntligen tummen…, så att säga. Jag har klätt en kartong från creative club med papper både ut- och invändigt, lite bök var det och jag la undan den ett tag. Den blev klar för några veckor sen och jag gav den till mina föräldrar men då hade jag inte tänkt på att almanackan hade blivit en aning tjockare när den hängt framme och bläddrats i under året så asken gick inte riktigt igen. Fick ta hem den och fundera på hur problemet skulle lösas med nån slags låsanordning. I mina gömmor hade jag turen att hitta ett lås i form av ett läderband från Zutter (Perfect Closures). Färgade in det med distressfärg tills jag fick fram rätt nyans som passade till färgerna på asken, hängde en liten mininyckel bredvid och gjorde en rosett av floss. Blev riktigt nöjd med slutresultatet.

Ask till almanacka 2009



Hann fota den innan jag kom på att låset behövdes och glömde helt bort att ta ett nytt foto av hela asken efter att jag monterat låset så därför blir det bara närbilder på det. Här får ni försöka föreställa er asken i sin helhet med låset. Har målat chipboarden med guldfärg och ovanpå det med vit akrylfärg, slipat lite för att få fram guldfärgen men det blev lite misslyckat så jag fick lov att måla på lite sporadiskt med guld igen. De små guldknopparna är tagna från en ljusmanschett. Bokstäverna köpte jag på tradera för evigheter sedan och minns inte vad alfabetet heter men jag har lackat det med crackel accent för att få fram ett lite slitet utseende. Insidan har jag tyvärr inte fotat men den är i stort sett klädd med samma papper som utsidan och väldigt enkelt gjord utan dekorationer.

(Har ingen som helst aning om varför de mindre fotona och signaturen inte vill hamna i mitten, men ni får stå ut med det tills jag hittat lösningen på problemet, grr!)

Här är några närbilder







Måste visa vad jag fått av underbart gulliga Pernilla nu när jag har varit dålig, TACK snälla, snälla rara du för det enormt fina kortet!!! Visst är det jättefint med den härliga gula färgen och de vackra stämplarna?!! Man kan inte annat än att bli glad av det! 🙂





Det här easel kortet fick jag av kära swapvännen Tesa, Tack snälla söta rara du!!! Det gjorde mig verkligen glad med den söta uggleformen (älskar ugglor och även fjärilar) och de härliga uppiggande färgerna! 🙂




Stort ♥TACK♥ till er båda och stort ♥TACK♥ även till er som har stöttat och uppmuntrat mig genom den här jobbiga perioden genom mail, kommentarer här på bloggen, gett mig vackra kort, telefonsamtal och IRL!!! Det har betytt så enormt mycket att få känna att man har vänner som bekymrar sig hur det går och hur man mår! Det värmer långt in i själen och hjärtat och har verkligen hjälpt mig genom svåra stunder då jag inte har varken orkat pyssla, besökt er på era bloggar eller pysslat med min egen blogg!!! Men nu ska det snart bli ändring på det, fast först ska jag i nästa vecka åka och hälsa på min rara vän Lena BE i några dagar så då blir det en blogpaus igen men sen så blir det fart i bloggen igen. Har mycket skapande att ta igen som blivit liggandes då jag knappt orkat kika på det, så hoppas att inget annat dyker upp som gör att jag inte kan göra det som jag älskar så mycket, nämligen att scrappa och även att jag får behålla inspirationen som jag nu äntligen fått tillbaka.


♥♥♥STORT TACK OCH STOR KRAM TILL ER ALLA!!!♥♥♥

Så till sist en glädjande och för mig en mycket stor nyhet som jag fick idag. Imorse var jag och gjorde en kontraströntgen med datortomografi för att se om den stora njurstenen hade förändrats och flyttat på sig sedan jag var ned till Sundsvall för drygt två veckor sen och ”bilade” sönder stenen. Dock sköts den upp i njuren istället för att plockas ut men efter njurstensanfall natten därpå och mycket smärtor sen dess så har den försvunnit helt och hållet och det är nu fritt flöde genom hela urinledaren och njuren. Njurkatetern ska dras på måndag och har nu fått en 4:e antibiotikakur för att förebygga infektion via hålet bak i ryggen. Det finns ändå kvar två små 2 mm’s stenar i vardera njure men de ska inte vålla några större besvär.

Hoppas ni får en trevlig helg med sol och värme och jag hoppas att solen fortsätter värma oss här uppe i norr då nu äntligen våren har kommit!



18 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Busan
    Maj 08, 2010 @ 09:35:59

    GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!! Ja, vad kan jag annat än gratulera dig till att du ÄNTLIGEN ska bli svanslös igen!!!! Jag blev så varm och glad när jag läste ditt inlägg nu och är så glad för din skull…. resan till Lena BE kommer ju som en riktigt fin belöning för allt tufft du haft under lång tid nu. *hjärta*
    Vill skriva mer men står helt stilla här nu så gratulerar dig bara igen och måste så klart skriva om asken till almanackan – den är superfin och du har fått en så fin helhelt och ja, den kunde inte blivit bättre!!! *kram*
    Ha det så bra du bara kan i veckan och hoppas ni nu också bara hittar någon liten semester i sommar så ni kan komma hemifrån också… håller alla tummar, tassar och tår för dig här!!!
    Massor med krya på dig-kramar
    Busan

  2. Lena BE
    Maj 08, 2010 @ 16:28:50

    Hej vännen!
    Tjohooo!!! Stenen är borta!!! 😀 Wow vilken lycka det måste vara för dig vännen!! Ååååå så glad jag är för din skull, jag jublar!! 😀 Så skönt att du får bli av med svansen också till du ska hit, härligt!! 🙂 Hoppas det går bra för dig.
    Så snygg asken blev och låset är ju kanonsnyggt, det är pricken över i på det hela och passar superbra. Urtjusigt!! 🙂
    Åååååh så fina kort du har fått både det från Pernilla och det andra. Pernols kort är verkligen kanonsnyggt!! Hon har så snygga stämplar också.
    Snart är det onsdag jippie!! Jag längtar!! 😀
    Ha en härlig helg min vän.
    Kramar från Lena (nää inte skogstroll, nu är jag snygg i håret hi hi) 😉

  3. Annica
    Maj 09, 2010 @ 10:19:04

    Jippie! Äntligen lite bra nyheter! 🙂 Så skönt för dig! Det passar ju superbra med en liten ”mysresa” att fira med. Jag hoppas att ni får det jättemysigt!
    Din låda är jättefin! Jag har ju sett den live! 🙂
    Kram Annica H

  4. Lena
    Maj 10, 2010 @ 11:42:45

    Hej Sussie!
    Åh, vad roligt. Äntligen lite positiva händelser hos dig. Verkligen superskönt att höra. Nu får vi hoppas att Lena och du får några riktigt härliga dagar tillsammans. Ha det så bra och försök att hinna sova lite med,ha,ha. Kram Lena

  5. Pernol
    Maj 11, 2010 @ 07:47:25

    ÅÅåå så härligt att stenen äntligen är borta!!! :)Nu blir det ju så mycket lättare för dig. Precis lagom till att du åker bort till Lena också. Ååå så roligt för dig!!!

    Jättefin ask du har gjort till almanackan!

    Ha det så trevligt hos Lena!
    kramis Pernilla

  6. Ulrica
    Maj 14, 2010 @ 06:39:31

    Hej vännen!

    Underbsar ask & läcker uggla! =) Hur mår du nu då? Känns allt lite bättre? Jag såg att du skulle dra katetern på Mån, är det nu på Måndag som kommer?

    Jag vill passa på att tipsa om att jag nu har en skön utmaning nu i min blogg med tema ”My Life” är du inte sugen att vara med? Det ligger en fin vinst i potten till bästa bidrag! 😉

    Jag har lagt upp en rockig lo i Ed Hardy stil som inspiration till er som vill vara med! =)

    Det är ju Fredag idag & jag måste säga att det var segt att f igång något. Konstigt det där? Har man en utlottning där det inte behövs göras en ansträngning då är det typ 60 pers som hakar på men har jag en utmaning då är det tydligen ingen som är intresserad? Men du vet ju hur det är, gratis är gott…

    Synd bara då det är roligt med lite aktivitet i bloggen. Eller vad säger du vännen, hur tänker du över detta?

    Stora styrkekramar!

    Ha det gott, kramar Ulrica

  7. Busan
    Maj 21, 2010 @ 12:31:51

    Hej vännen! Vill bara titta in och önska dig en mysig pingst-helg!!! Hoppas du haft det UNDERBART hos Lena BE – har tänkt på er så och inte kan ni två goa tjejer få mer än toppen tillsammans!!!! *hjärta*
    Är dålig på att titta in nu men har lyckats göra lite annat här som hör försommaren till så har nu lite sommar-kläder framme och blommorna har fått bli lite omskötta så hoppas nu få mer tid/ork till datorn och pyssel igen. Hoppas så att du har det bra också och att det forstätter att gå framåt för dig efter denna vinter. Hoppas du får en mysig pysselstund också snart igen!!!
    Massor med krya på dig-kramar
    Busan
    Busan

  8. Lena BE
    Maj 21, 2010 @ 18:51:12

    Hej vännen! 🙂
    Hur är det med dig? Har du fått mina två SMS?
    Hoppas du är bättre i magen nu, och hoppas att ni också har härligt sommarväder! 🙂
    Igår åskade det och regnade i omgångar från em. till sena kvällen här, så det är lite svalare idag. Jag njuter för fulla muggar av både grönskan och värmen. Det är så härligt!! 😀
    Saknar dig, har du funderat nåt på huset som är till salu här på gatan? 😉
    Kramar från Lena

  9. Lena BE
    Maj 21, 2010 @ 21:10:41

    Hej igen! 🙂
    VA??? 2 mille!!! Tror du vi är stormrik??? 😮 :o)
    (vet inte hur man gör en gapande gubbe) därav 2 försök hi hi. Men det är klart att strandtomten låter lockande, betalar ni så? Hi hi. 😉
    Skog och hav finns det nära här med det är bara det att havet inte syns från husen. 😉
    Jaa, lite illa gjorde dom mig, i musklerna och så trodde jag vid ett tillfälle att hon skulle göra den ena platt som en pannkaka. ha ha ha, naturligtvis skulle ju maskinen krångla när jag var där, den ”somnade” (var väldigt seg och lade av vid ett tillfälle) Det var efter detta som jag höll på att bli mosad. 😉
    Det är ju självklart att du har värk efter fönsterputsningen, kunde inte A ha tagit allt då för lite extra pengar?
    Gubben masserade mig lite halvhjärtat sen jag påminnde honom vad han lovade dig, men det blev inte alls så bra, ryggen värker. 😦 Han ska få göra om det när han blir ledig och ta riktigt då. 😉
    Inget paket idag så det kommer nog på måndag, tack för att du postat det, men jag sa ju att det inte var nån brådska med det. 😉 Jag har skickat 2 sms, ett igår och ett i förrgår. Men det första kanske du redan läst, jag skrev nåt om lunelax i det. Hoppas ni också får en trevlig fredagkväll och pingsthelg! 🙂 Hälsa alla. Jag ska hålla både tummar och tår för dig!! 🙂 Lycka till.
    Tack för ditt namnförslag till mitt kort. 🙂
    Ha det så bra.
    ♥ Kramar från Lena

  10. Lena BE
    Maj 21, 2010 @ 21:15:02

    Just det… vet du vart din bladstans finns att köpa? Du vet dom långa bladen som jag inte orkade stansa upp när du var här. Vilket märke var det på den stansen?
    Kram igen 🙂

  11. Lena
    Maj 23, 2010 @ 18:33:40

    Hej Sussie!
    tack för dina alltid så snälla kommentarer. För någon vecka sedan hade våra grannar besök av sin bror med fru uppifrån landet. De hade blivit av med sin husbil i samma brand som ni. De heter Filipsson, om ni skulle vara bekanta med dom. De var nere här och köpte sig en ny husbil. Förstår att ni saknar er vagn. Är så tråkigt för er detta. Men hoppas det löser sig till det bästa.
    Ha det så bra. Kram Lena

  12. Lena BE
    Maj 24, 2010 @ 14:52:13

    Hej vännen! 🙂
    Hoppas du har det bra idag?!
    Och att solen skiner hos dig med?!
    Här är det soligt men kyligt, bara 11 grader, synd!
    Ville bara tala om att nu är dragningen klar. 😉
    Ha det så bra vännen!
    Massor med kramar från Lena

  13. Lena BE
    Maj 25, 2010 @ 15:30:46

    Hej vännen!
    GRATTIS till vinsten 🙂 Vi gillade ditt förslag både Kjell och jag, fast han hade ingen beslutande rätt 😉 jag bara råd frågade honom.
    Jag ska försöka göra iordning leveranserna idag, hör av mig sen det är postat. Tack för ditt paket, det har kommit nu men vi har inte hämtat det än. Jisses så dyrt det måste ha blivit för dig att skicka det. 😮
    Ha det så bra, vi hörs. 😉
    Kramar från Lena

  14. Lena BE
    Maj 26, 2010 @ 14:22:30

    Hej vännen!
    Jag vill bara tala om att vinsten är postad nu.
    Nu finns en länk till tidningen där det står om killarna vi träffade, kika in i min blogg och följ länken. 😉
    Ha en bra dag.
    Kramar från Lena

  15. Lena BE
    Maj 27, 2010 @ 19:19:21

    Hej vännen! 🙂
    Jaaa, jag vill att du kommer flera gånger, och du får gärna stanna längre än några dar bara, så jag hinner få upp ångan också och hinna scrappa nåt tillsammans med dig. 😉 Vad sägs om att du stannar 2 veckor nästa gång?

    Nej det är inte alls svårt att göra en surprise cardholder, här är en länk http://hobbyochhantverk.blogspot.com/2010/03/en-liten-paskhalsning.html
    där dom förklarar hur du gör, där pysslar dom med ett pås-kort, du gör likadant, fast anpassar måtten till kuvertet istället. (och så slipper du ju krångla med botten på påsen ;)) De större av papperen du fick är redan anpassade till kuvertet på ”höjden”, hoppas du förstår hur jag menar. Det är därför dom du fick har olika mått. Hoppas det går bra min vän, du kan ju alltid titta på mitt också så ser du ju lite av hur jag gjorde.

    Jaa tack! 🙂 Paketet har kommit, det skrev jag för 2 kommentarer sen, ser jag här 😉 tack för det, jag har deffenetivt haft nytta av det som kom, du kanske kände igen tejpen på kuvertet du fick idag? 😉

    Förstår att du är orolig för Anders, men jag tror inte du behöver oroa dig, han klarar sig nog. 🙂 Dom har väl nån vuxen med också?
    För dom är väl inte helt ensamma va?
    Huvva vad tidigt du ska hämta han!
    Usch, tidigt i otta!! 😦

    Jaa, det kommer bli kanon med en väska eller vad du nu gör, till det fina kortet!! 🙂
    Hoppas du visar upp det snart. 😉
    Vädret är samma skrutt här också, blä för det!!
    Jag gjorde svärmors födelsedagskort i går kväll och ikväll ska jag börja på ett till, som min ”faster” ska få när hon fyller år i juli.

    Ha det så bra nu vännen.
    Massor med kramar från Lena

  16. Pernol
    Jun 02, 2010 @ 01:42:44

    STORT GRATTIS på födelsedagen vännen!!! Hoppas att du får en superduperbra födelsedag!

    kramis Pernilla

  17. Busan
    Jun 02, 2010 @ 14:05:56

    Hej vännen!
    STORT GRATTIS PÅ DIN DAG!!! *hjärta*
    Tänker på dig och hoppas du har lika fint väder hos dig med sol och klarblå himmel så du får en fin dag.
    Massor med grattis-kramar till dig och ha det så bra du bara kan!!!
    Busan

  18. Lena BE
    Jun 02, 2010 @ 17:58:59

    Hjärtligt GRATTIS på din födelsedag vännen! 🙂
    Hipp hipp HURRA, det är din dag idag. 🙂
    Hoppas du har fått en god tårta och en god middag av familjen, och några riktigt blöta pussar av vovvarna 😉 😆
    Ha det så jättekul ikväll, hoppas ni får helmysigt. Det gör du rätt i som går på scrapträff på din födelsedag när du nu vill det, det är ju du som ska bestämma vad du ska göra då, eller hur? Trots allt är det ju din dag.
    Ha det så bra vännen.
    Massor med födelsedagskramar från Lena

Kommentera

